HungaroMet: 2023. június 28. 20:23
Időjárás és hajózás a Sión
Az elmúlt évek száraz periódusa 2022-ben tetőzött, amikor hazánkban is történelmi aszály alakult ki. A szélsőséges időjárás egyik valószínű okaként a globális éghajlatváltozás mellett a Föld legnagyobb óceánjának felszínén létrejövő hőmérsékleti anomáliákat jelölték meg a szakemberek. A tél folyamán azonban változás indult meg, úgy tűnik a Csendes-óceánon az eddig uralkodó La Nina típusú, hidegebb felszíni vizet okozó áramlási rendszert fokozatosan felváltja a melegebb El Nino. Egészen közvetlen kapcsolatot nehéz kimutatni, azonban valószínűsíthető, hogy ennek a változásnak köze lehet ahhoz, hogy hazánkban is enyhült a szárazság, és a Balaton vízszintje is elérte a 121 cm-es átlagos magasságot. Ez a szint lehetővé tette a Sió-csatorna megnyitását, ezzel a Balatonra szánt négy új hajó felhozatalát hazánk legnagyobb tavára. |
Két év kihagyás után újra tudnak közlekedni a hajók a Balatont és a Dunát összekötő 120 km hosszú Sió-csatornán. Idén a csapadékos időjárás eredményeképpen a Balaton vízszintje elérte a 120 cm-es szabályzási szintet, így a hónap közepe táján megkezdték a vízeresztést.
A két nagyméretű komp és az ugyancsak nagyméretű két katamarán feljuttatása a meglehetősen keskeny és kanyargós Sió-csatornán nagy kihívásnak számított a hajózási és vízügyi szakembereknek egyaránt. A június 23-án a Sió-csatornán felfelé induló konvojra az esti órákra heves zivatarok csaptak le, de ezt leszámítva az időjárás nem volt kedvezőtlen. Junius 27-én az esti órákra érkezett a Siófok-Balatonkiliti duzzasztó zsiliphez a nem mindennapi konvoj.
A Sió-csatorna felső szakaszán készült videók jól mutatják a nem mindennapi vállalkozás nagyságát.
Az egyik új kompot vontatja a konvojt vezető Neptun motoroshajó tolóhajó segítségével,
Siófokhoz közeledve Ádánd magasságában 2023. június 27-én.
A másik új komp Ádánd község határában, 2 kilométerrel az első vonta után,
a MAHARD-306 nevű (korábban JÉGVIRÁG VI.) motoros által vontatva, tolóhajóval támogatva.
A Tomaj nevű új katamaránt vontatja a Szigetköz, illetve a Szikra motoroshajó
Siófoktól 10 km-re, a Siójut közúti hídnál.
A katamarán mögött két motorcsónak segíti a vontatmány fordulását a kanyarokban.
Az Izsó motoroshajó egyedül küzd a Balaton katamaránnal Balatonszabadi magasságában.
A hajózás utolsó kritikus szakasza a nagyméretű hajók áthaladása a Siófok-Balatonkiliti duzzasztó zsilipnél, amelyre junius 28-án került sor.
Összefoglalva: a hajózási és vízügyi szakemberek rég nem látott nehézségű hajózási és logisztikai feladatot oldottak meg példás pontossággal, amelyhez az időjárás is többé-kevésbé asszisztált a maga módján.
A nagy hajóforgalmat szakszerű mederellenőrzés előzte meg (fotó: Horváth Ákos)